İspanya’da İkinci El Elektrikli Otomobil Pazarı 2025 İlk Yarısında Yükselişte
İspanya’da ikinci el elektrikli otomobil pazarı, 2025’in ilk yarısında önemli bir artış gösterdi. coches.net internet sitesi ve Otomotiv Bayileri Birliği Ganvam’ın Electricar VO raporuna göre, geçen yılın aynı dönemine göre satışlar %52 oranında arttı. Bu artışta genç araçlara olan talep ve fiyat düşüşü etkili oldu.
Haziran ayı sonunda, ikinci el elektrikli araçların ortalama satış fiyatı 30.943 dolar olarak belirlendi. Bu rakam bir önceki yıla göre %12 daha düşük. Bu fiyat düşüşü dikkat çekici olsa da, aynı dönemde araç arzı %14,4 artarken talep %27,4 arttı. Özellikle 1 ila 3 yaş arası modellerde %65,5’lik bir artış yaşandı ve bu grup satışların üçte birini oluşturdu.
Ancak, artan satışlara rağmen elektrikli araçlar hala geniş kitleler için cazip değil. Ortalama bir alıcının bütçesi 23.330 dolar seviyesinde ve hala piyasa fiyatının yaklaşık 7.000 dolar altında.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER HALEN GENİŞ KİTLELER TARAFINDAN TERCİH EDİLMİYOR
Artan satışlara rağmen, İspanyol halkının büyük bir kısmı için elektrikli araçlar tercih edilmiyor. Yapılan araştırmalara göre, her 10 sürücüden 8’i elektrikli otomobil satın almayı düşünmüyor. En büyük engel ekonomik olup, alım gücü mevcut fiyatlara yetişemiyor.
Çevreci endişeler veya hükümetin teşvikleri de durumu değiştirmekte yetersiz kalıyor. Araştırmalar, sürücülerin %47’sinin Plan Moves teşviklerinin kararlarını etkilemediğini, hatta %20’sinin bu teşviklerden haberdar bile olmadığını gösteriyor. Çevreci etiketler sadece %41’lik bir kesimin dikkatini çekebiliyor.
Tüm bu veriler, elektrikli araçların hala “lüks tüketim” olarak algılandığını ve geniş kitlelerin bu pazara ulaşamadığını gösteriyor.
“TEŞVİKLER YENİDEN DÜZENLENMELİ”
İspanyol Otomotiv Bayileri Birliği Ganvam, süreci sadece satış rakamlarıyla değil, toplumsal dönüşümle değerlendirmek gerektiğini vurguluyor. Kurum, elektrikli araçların yaygınlaşması için teşvik sisteminin yeniden ele alınması gerektiğini söylüyor. Özellikle üç yaşından küçük ikinci el elektrikli araçların destek programlarına dahil edilmesi gerektiğini belirtiyor.
Ganvam yetkilileri, bu modellerin fiyatlarının sıfır araçlara göre %50’ye kadar daha düşük olması gerektiğini savunuyor. Böylece, hem pazar hareketlenecek hem de daha düşük gelire sahip tüketiciler elektrikli araçlara erişebilecek.
Sonuç olarak, ikinci el elektrikli araçlardaki artış umut verici olsa da fiyatlar hala geniş toplum kesimleri için yüksek seviyede. Gerçek bir geçiş için araçların yanı sıra politikaların ve teşviklerin de geniş kitleleri kapsayacak şekilde değişmesi gerekiyor.