TCMB’nin analizine göre Türkiye dünyaya daha fazla ürün satıyor

Türkiye’nin Küresel Ticarete Entegrasyonu Güçleniyor: İhracat Çeşitliliği Artıyor

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) yapısal ekonomik araştırmaları, ürün ve özellikle ürün-ülke çeşitliliğindeki artışın Türkiye’nin küresel ticarete daha sağlam entegre olduğunu ortaya koyuyor.

TCMB uzman yardımcıları Didem Yazıcı ve Enver Sait Kurtaran tarafından hazırlanan “Türkiye’nin İhracat Çeşitliliği” analizi, Merkezin Güncesi blogunda yayımlandı.

Analizde, küresel ticaretin dönemsel kesintilere maruz kaldığı zamanlarda, çok az ürün veya bölgeye odaklanan ülkelerin daha fazla etkilendiği belirtilerek, Türkiye’nin ihracat çeşitliliğinin bu tür krizlere karşı direncini artırdığı vurgulandı.

2013-2024 döneminde Türkiye’nin ihracatındaki ürün ve ürün-ülke çeşitliliğinin artışının hesaplandığı analizde, Türkiye’nin ihracatını gerçekleştirdiği farklı ürün ve ürün-ülke sayısının yükseldiği görüldü.

Yapılan analize göre, Türkiye’nin ihracat yaptığı ürün sayısı artarken, ürün-ülke kombinasyonu %40’ın üzerinde artarak Türkiye’nin daha karmaşık ve dayanıklı bir ihracat ağına sahip olduğunu gösterdi.

Analizde, Türkiye’nin ihracat çeşitliliğindeki artışın küresel düzeyde benzer bir artışla bağlantılı olabileceği belirtilerek, diğer ülkelerin ihracat çeşitliliğinin de değerlendirilmesi gerektiği vurgulandı.

Türkiye’nin, dünya genelinde ihracatı gerçekleştirilen ürün ve ürün-ülke sayılarına oranlandığı analizde, Türkiye’nin 2023’te dünya ihracatının yaklaşık %84’ünü gerçekleştirdiği ortaya çıktı.

Analizde, Türkiye’nin diğer ülkelere kıyasla ihracat çeşitliliğinde güçlü bir performans sergilediği ve 2023’te küresel ihracat pazarlarının %22’sinde yer aldığı belirtildi.

Analiz, Türkiye’nin ihracatının dengeli dağılmasının, dış şoklara karşı direncini artırdığını ve çeşitlendirmedeki başarısını ortaya koyduğu ifade edildi.

Türkiye’nin ihracat performansındaki genel gelişmelerin yanı sıra, katma değer ve teknoloji seviyesindeki ilerlemelerin de dikkate alınması gerektiği vurgulandı.

Related Posts

Bu hafta hepsi kazandırdı ama bir yatırım aracı en karlısı çıktı

Yatırımcılar finansal piyasalarda hareketleri yakından takip ederken bu haftanın en çok kazandıran yatırım aracı da merak ediliyor. Haftanın en çok kazandıran ve en fazla kaybettiren yatırım araçları açıklandı. BIST 100 ENDEKSİ Açıklanana göre, BIST …

Doğurganlık Hızı Düşüyor

Çocuk üretimi tüketim aracı haline geldi, doğurganlık hızı 2023’te 1,48’e geriledi.

Amasya’da Turizm Rakamları Açıklandı

Amasya’da 2023’ün ilk 6 ayında 120 bin konaklama, 233 bin müze ziyareti gerçekleşti.

Apple, nadir toprak elementlerine 500 milyon dolarlık yatırım yapacak

ABD’li teknoloji devlerinden Apple, ABD’deki tedarik zincirini 500 milyon dolarlık nadir toprak mıknatısı yatırımıyla genişleteceğini bildirdi.

Ünlü ketçap -mayonez markasından ayrılma kararı

Dünyanın önde gelen gıda üreticilerinden Kraft Heinz, şirket yapısında köklü bir değişikliğe gitmeyi değerlendiriyor. Reuters’ın ulaştığı kaynaklara göre, şirket, birçok tanınmış Kraft markasını bünyesinde barındıran market ürünleri birimini ayrı bir …

İslam Memiş tarih verdi ve uyardı: O gün işlem yapanlar ciddi zarar görebilir

Yatırımcılar için geri sayım başladı. İslam Memiş, 15 Temmuz’a dikkat çekerek “gram altın 4.300 TL altı son şans” dedi. Dolar tarafında ise sürpriz bir geri çekilme beklentisi paylaştı. Yatırımcılara Salı günü uyarısı Altın ve para piyasaları …